2010-09-18

Hackspett, svampartat och sedan tass-samhet!

Jag sitter och stirrar ut genom fönstret. Pelle och Minus är i kattgården. Dom sitter och spanar upp mot en trädstam, och jag försöker kika vad det är som är såååå spännande. Nu ser jag! Det är en flaxmaskin, en hackspett som sitter och trummar näbben mot stammen. Hur bär dom sig åt? Måste googla på hur spettarna gör för att inte få hjärnskakning.

Från Faktabanken.nu:
Hackspettens hjärna sitter tätt inpackad i en typ av halvmjukt, segt och nästan svampartat ben inne i skallen. Skyddsbenet dämpar smällarna effektivt eftersom det är elastiskt. I hackspettens huvud finns också speciella muskler runt hjärnan som snabbt drar ihop sig vid varje hack och hjälper till att ta upp smällen. Hackspetten blundar automatiskt vid varje slag för att hålla ögonen på plats.

Ha ha, det där med halvmjukt segt och nästan svampartat, det  låter ju som mattes hjärna! Hon är väldigt trött just nu och brukar klaga på att hjärnan inte funkar riktigt. Kan det bero på att hon har mycket att tänka på, alla telefonsamtal om katter i knipa t.ex? 
Än en gång måste jag jama att jag är tass-sam att vi har ett bra hem, att vi har mat och ren låda, kärlek omkring oss och att jag har fan-tass-tiska kattkollegor! 


En av mina fan-tass-tiska kollegor, Linus.Vad äter han tror ni?

Åsså PellePlutt som hjälper matte att svara i telefonen!

5 kommentarer:

Anonym sa...

Hm, det låter lite som husses hjärna med. Du får nog ge matte lite spinnhealing så hon mår bättre. Jag jamar som du, att jag är tacksam över att ha nånstans att bo och att jag har någon att gosa med.

Dui och Deco sa...

Det låter välbekant här med..Låter som det är fullt upp hemma hos er. Vi skickar lite extra uppmuntringsbuffar till matte. Nosbuff

Nea theCat sa...

Halvmjuk, segt och nästan svampartat. Låter helt klart som min mattes hjärna också. :)

Klosterkatterna sa...

Jamars, det är ju PRECIS som mattes hjärna! *stora ögon* Inte visste jag att tvåbeningarna är släkt med hackspettar?!? Fast, det är klart, fåglar har ju också bara två ben... hmmmm...

Tass från Imma, abbemisa.

Findus, Isak och Rasmus sa...

Måste vara en epidemi! Matte har en riktig fnattvettshjärna! Eller hette det hackspett? Visst är vi glada över att ha det så bra. Ni har en fankattisk matte, som hjälper kissar. Hoppas att hon mår bättre snart. Det är tufft när man känner att orken inte riktigt finns. Kurr och burr.