2010-05-16

Ny intervju med Tomten

Som ni alla vet hade vi en mycket fin gäst här hos oss i Tomtestugan under drygt tre månader. Vi fick följa Tomtens utveckling från en rädd och skeptisk kisse, till en trygg och glad kisse!
Tomten hade en kort provanställning, men kom tillbaka då han inte trivdes på det nya jobbet. Men den 30 mars packade Tomten sina saker och var redo för ett nytt jobb hos en alldeles egen husse!
Jag, Fjutten, fick en kort intervju med Tomten, tack vare matte som hade med sig mina frågor när hon hälsade på i torsdags.
Tomten, det är så många som undrar hur du har det i ditt nya hem! Hur känns det?
- Tass för att ni bryr er om mig! Jo, jag har det bara bra! Lägenhet på bottenplan, god mat, fantastisk service, hygienisk toalett, härlig utsikt över uteplats med flaxmaskiner som fladdrar förbi fönstret och en husse som jag avgudar!
Hur ser en dag ut för dig Tomten?
- Dagen börjar med att jag vaknar till när husse kliver upp. Jag ligger kvar en stund och tänker på hur jag hade det innan jag fick hjälp. Då vara det minsann inga sovmorgnar.
Och sedan?

Frukosten är framdukad och medan husse dricker kaffe smaskar jag i mig lite Mjau med Oxkött.
Sedan har jag tvättstugan en stund och efter det är jag tvungen att vila mig! Husse går till jobbet och jag lägger mig i soffan och slappar. Sen kommer hussemamman och håller mig sällskap! Hon dricker kaffe och jag äter torrfoder, vi kollar datorn och så leker vi en stund! Därefter vila igen! Spinning och tasstrampning är också viktiga  sysselsättningar när hussemamman är här. När husse kommer hem ser vi på TV. Fotboll är kul att se på när tvåbeningarna sparkar en boll framför tassarna. Då blir jag inspirerad att leka Zlatan och jag kör lite snygga dribblingar på golvet med en pingisboll! Husse tycker att jag har en skön stil! 
Du har inga planer på att gå ut något och känna lite gräs under tassarna?
- Nej, inte ännu faktiskt! Jag nöjer mig med att sitta på min fönsterbräda och betrakta världen där ute! Husse har planer på att lära sig gå i sele, säger han. Då går man visst ut med sin husse i ett koppel så att han inte springer bort. Låter lite skumt, men OK, jag kan i alla fall prova!


Tomten, jag ber att få tacka för intervjun och så återkommer jag när du har fått prova ha sele och koppel på husse.
-Får man hälsa?
Ja, då det går alldeles utmärkt!
Då vill jag hälsa till min Fru Lucia och Tomtebarnen( Svartis, Toft, Samson, Sixten och Sussie). Och så hälsar jag till alla kollegor där ute i Sverige som har följt mig en bit på vägen och varit så intresserade av hur jag har det! 
Dessutom vill jag hälsa till alla hemlösa katter: Ge inte upp, det blir er tur en dag!

7 kommentarer:

Anonym sa...

En fankattisk intervju. Skönt att Tomten har det så bra där han är. Så borde alla kissar få ha det.

Findus, Isak och Rasmus sa...

Roligt att få höra från Tomten igen! Han har det verkligen jättefint hos sin husse. Bra att folk får veta hur upptagna vi katter är under dagarna. Vilka andra har tvättstuga flera gånger om dagen? Kurr och burr.

Xantippa sa...

Härligt att höra om Tomte-livet! Tack Fjutten!

Anonym sa...

*skrattar så morrhåren trillar av nästan*
vilken bra kattervju.

Dui och Deco sa...

Vad härligt att det blev så bra för Tomten. Det finns rätt människa för varje katt. Nosbuff

Klosterkatterna sa...

En så bra intervju! Och så skönt att höra att Tomten har fått det så jättebra! *torkar en tår* Man oroar sig ju för hur det går för katter som flyttar till nya hem... men Tomten tycks ha fått ett jättebra hem och en jättebra husse samt en hussemamma också - tänk, så bra!

Tass från klosterkatterna.

Ville Fjutt-Fjutt, kallad Fjutten! sa...

Sippo: Tass för beröm! Ja, alla katter i hela världen borde ha den rättigheten!
Findus, Isak, Rasmus: Jäpp, vi jobbar verkligen hårt. Håller verkligen med, vilken tvåbening skulle orka tvätta hela dagarna?
Xantippa: Tomtelivet verkar vara ljuvligt!:)
Kattliv. Hihi, håll fast morrisarna, det kommer fler intervjuer!
Dui och Deco: Alldeles riktigt, det gäller bara att ha tålamod så dyker rätt människa upp:)!
Klosterkatterna: Tass tass! Tomten är lätt att intervjua, han är en lättsam katt! Att ha både husse och en hussemamma är inte illa! :)