2010-10-08

Mitt namn del 2

Jag fick en förfrågan om hur jag egentligen fick mitt namn, Ville Fjutt-Fjutt, allmänt kallad Fjutten.
Så här var det:
Ni kanske minns att jag och mina två syskon föddes i en jordhåla. Vår mamma skötte oss, gav oss värme, mat och kärlek. Men det var en tuff tillvaro för mamsen. Hon var ju ensamstående, farsan brydde sig inte om oss alls, han fanns bara någonstans i bakgrunden.

Som tur var fanns det snälla människor som matade oss! Och snälla människor som ringde till min matte som kom och satte upp Restaurang Fällan. Restaurangen höll öppet alla dagar och det serverades riktiga läckerheter där. Bland annat kycklingklubba! Rökt skinka var också en av deli-katt-esserna som vi blev bjudna på.
En mörk kväll när jag hade tassat in i restaurangen och greppat tag i en matbit, small det till! En lucka hade fallit ner, själv dörren till restaurangen var stängd! Jag kom inte ut! Men maten var ju god så jag mumsade på där en stund, tills det kom en tvåbening som lyfte på locket och sa : God Afton, min vän! Det var min matte! Fy vad rädd jag var! Jag skakade i hela kroppen.

Så fick jag åka bil till mattes friggestuga och där var det varmt och skönt. Sen kom mina syskon och till sist mamsen. Men NAMNET var det ju jag skulle berätta om! Min mamma visade sig heta Wilma, hon var öronmärkt och fanns i registret! Vi skulle då få namn som också började på bokstaven V.
Vilda, Viska och Ville tyckte matte var fint! Sedan fick jag ju komma in till Minus och gänget och då tyckte matte att jag var en liten fjutt i jämförelse med de stora grabbarna! Så Ville Fjutt-Fjutt blev det, och senare blev jag bara... Fjutten! Jag är nöjd med namnet!

8 kommentarer:

Anonym sa...

Vilken fin berättelse om ditt fina namn. Det ska du bära med stolthet.

Dui och Deco sa...

Vad skönt med en historia med lyckligt slut! Skönt att du fick komma till matte och vi jamar som Sippo-var stolt över ditt namn. Nosbuff

Eva sa...

Nämen :) Då vet vi! Ircia kurrar nöjt till svar!

Nea theCat sa...

Ha tänk att jag har faktiskt undrat över hur det blev just fjutten! Men de passar dig att heta just så på något sätt.

Nospuss till minn fjutt!

Findus, Isak och Rasmus sa...

Spännande historia, och det bästa är det lyckliga slutet. Fjutten passar dig jättebra! Kurr och burr.

Ville Fjutt-Fjutt, kallad Fjutten! sa...

Tass tass alla vänner! Jag är som jamat nöjd med mitt namn. Kanske ni också skulle vilja berätta om varför ni heter det ni heter? :)

lillies lya sa...

Fjutten är ett bra namn! passar dig alldeles utmärkt! Och vilken tur att din mamma och du och dina syskon blev räddade!! Ensamstående mödrar har det inte lätt här i världen!!
nosgos å gottisar
Maurice & Kajsa

Mozart och Vincent sa...

Vår matte gillar musik av W.A Mozart och konst av Vincent van Gogh. Därav våra namn.
Att Vinzent fick heta Vincent, beror på hans färg. Han är rödtabbier.
Då återstod ju Mozart, så då fick jag heta det!
Vi är helnöjda och gillar våra namn! Kort sagt:
Vi är stolta över våra namn!