2009-11-20

Gäst-skribent


Matte hittade en text som hon skrev för många år sedan...hm...räknar på tassarna....5 år sedan vara det om vi inte miss-minner oss!


Huskatten Linus Karlsson 3 år, Sävast, fick sig i dag sitt livs överraskning! Under en stillsam promenad i skogarna runt Sävastberget, fick han helt plötsligt syn på en råtta som smet in under en lingontuva. I vanliga fall brukar Linus inte bry sig om att jaga råttor, eftersom hans matte ger honom all den föda han kräver. Även hans kattmamma, den kända råttjägaren Skorpan Karlsson, brukar dela med sig av den fångst som hon, dagligen, tar hem till hushållet!
Så intresset för att jaga råttor har inte varit stort hos den rödlurviga missen.


Men just idag fick Linus, enligt säker källa, en mycket snålt tilltagen frukost pga. att de delikata portionspåsarna, av okänd anledning, redan var slut. Det ledde till att, enligt Linus själv ”Magen skrek av hunger”


– Jag tänkte, nu eller aldrig, och tog ett högt skutt rakt upp i luften. Jag kände liksom hur jag flög! uppger Linus till Kattkurirens reporter. När jag landade med framtassarna på lingontuvan märkte jag att jag hade landat rakt på den förskräckta råttan.


Med tanke på Linus Karlssons tyngd så torde råttan ha avlidit omedelbart. Kattkurirens reporter blev själv ögonvittne till hur den stolta missen kom smygande med sin fångst i munnen och släppte ner den på gräset. Eftersom nya delikata portionspåsar hade inhandlats på den lokala ICA-butiken, behövde råttan inte ätas upp, utan Linus matte tog råttan och la den i komposten.


– Katterna är precis avmaskade och jag tycker det är olämpligt att ta in nya maskar här på en gång, berättar Linus matte till Kattkuriren. Och så vill jag kunna pussa min kisse utan att få råttsmak i munnen, skrattar matte.


Enligt vad Kattkuriren erfar blev det sedan en festlig stund i kattfamiljen med riktig kattmat och en skvätt grädde.


– Jag kommer att försöka göra om det här fler gånger, avslutar Linus Karlsson. Jag fick mycket beröm av matte och min mamma Skorpan är mycket nöjd med mig. Det här gav mersmak!


Linus vid datorn 2004

6 kommentarer:

Anonym sa...

det är bra Linus,bara på dem!

Unknown sa...

Vilken fankattisk artikel. Vi ger den fyra tassar.

Dui och Deco sa...

Vilket reportage! vilken närvaro! Det är väl konstigt att man inte ska få äta upp sin fångst?? Måste vara något i husse och mattegenen som gör det. Nosbuff

Maja och Moje sa...

Du sa:
...räknar på tassarna....5 år

Hur många tassar har du? Använder du svansen som stödben?

Ville Fjutt-Fjutt, kallad Fjutten! sa...

Kattliv: jopp, man slänger sig på dem bara! Enkelt!
Sippo: Tass tass *rodnar*
Dui och Deco: Mattar och hussar har miss-at grundkursen...råtta =godis ju!
Maja och Moje. :) fniss...får nog räkna på klorna istället!

Unknown sa...

Hallå, är det någon här? Vi vill ha flera reportage från KattKuriren.